Dol Said Pahlawan Naning

Beliau seorang pahlawan yang telah mengukir tempat di sejarah melaka. Faktor penentangan dol said di naning mempertahankan kemerdekaan naning pada tahun 1824 ,. Penutup buku skrap sejarah tahun 6 : Seorang pahlawan terkemuka di tanah melayu pada ketika dahulu.

dol said pahlawan naning
Dol Said Di Naning SEJARAH TINGKATAN DUA Dol Said Pahlawan Naning

dol said pahlawan naning. Beliau dilahirkan pada tahun 1773 dan berasal daripada suku. Beliau seorang pahlawan yang telah mengukir tempat di sejarah melaka. Beliau secara keras membangkang kemasukan tentera. Kesan penentangan british berjaya menyatukan. Nama sebenar dol said ialah abdul said bin omar atau dikenali sebagai penghulu naning seri marah raja dol said. Sejarah tingkatan 2 bab 7.2 :

Kesan Penentangan British Berjaya Menyatukan.


Dol said pahlawan naning 1. Beliau secara keras membangkang kemasukan tentera. Beliau dilahirkan pada tahun 1773 dan berasal daripada suku.

Naning Ialah Sebuah Kawasan Penempatan Yang Terletak Antara.


Beliau menentang kekejaman british terhadap penduduk tempatan. Naning merupakan sebuah daerah yang terletak di antara rembau dengan melaka. Menurut perjanjian ini, melaka diserahkan.

This Video Has Been Created By Mmc Student For Assignment Purposes.title:


Seorang pahlawan terkemuka di tanah melayu pada ketika dahulu. Beliau seorang pahlawan yang telah mengukir tempat di sejarah melaka. Pts publications & distributors sdn bhd:

Dol Said Pahlawan Naning Tajuk :


Dol said atau nama sebenar beliau abdul said lahir dalam tahun 1773 di naning, alor gajah, melaka dan berasal dari suku semelenggang merupakan seorang pahlawan melayu yang. Pahlawan tanah melayu iaitu dato’ dol said!namun campur tangan kolonel itu menyebabkan kuasa hukuman mati diserahkan kepada kerajaan negeri.penentangan dol s. Kesan penentangan dol said / dol said pahlawan naning by olivanovitasari68 september 01, 2022 post a comment dasar desentralisasi british mendorong orang melayu.

Up To $3 Cash Back Pada Tahun 1831, Penduduk Naning Di Bawah Pimpinan Dol Said Telah Bangun Menentang British.


Faktor penentangan dol said di naning mempertahankan kemerdekaan naning pada tahun 1824 ,. Nama sebenar dol said ialah abdul said bin omar atau dikenali sebagai penghulu naning seri marah raja dol said. Sejarah tingkatan 2 bab 7.2 :